IPOH BOOTH CART IPOH

Seusai habis menikmati panorama di Concubine Lane dan Plan B, kami sampai di satu rumah kedai yang terletak di bahagian paling hujung. Pada awalnya kami tak perasan pun kewujudannya, tapi tertarik dengan kehadiran orang ramai di situ. Ipoh Booth Cart ni berada di atas Restoran Sun Yoon Wah. Mula-mula takut jugak nak masuk, tapi beranikan diri main redah ja. Tambah plak kat pintu masuk ada terpapar tulisan masuk adalah percuma. Apa lagi, pecutan kuasa dua la. 


Hihihi. Bagi yang tak pasti, anda boleh rujuk peta kat bawah ni. Teknologi dah moden kan, asal ada data lebih je.




Peta lokasi

lokasi lukisan mural ipoh
Lokasi Restoran Sun Yoon Wah

Masuk percuma gaisss!

Tempat ini dibuka seawal jam 9.00 pagi hingga 5.00 petang dan ditutup pada hari Isnin. Melangkah masuk ja kat sini, memang meriah dengan orang ramai dan keadaan menjadi agak sesak. Ipoh Booth Cart seakan-akan menjadi kesinambungan kepada Concubine Lane yang menonjolkan pelbagai aspek kebudayaan masyarakat Cina. Apa yang menariknya, terdapat aneka gerai yang menjual cenderahati kepada pengunjung yang datang. Gerai-gerai tersebut dibina dengan ciri gerai-gerai lama yang beratapkan daun dan diperbuat daripada kayu. Suasananya lebih ceria dengan adanya hiasan-hiasan comel seperti tong-tong, botol dan dinding yang dicat watak kartun berwarna-warni.


keadaan ipoh booth cart
Gerai yang menarik untuk kanak-kanak

Deretan gerai-gerai yang ada

Tong Comel!

Colourful!

Botol yang dikitar semula

Lebih mengujakan apabila ada gambar-gambar orang dulu daripada era hitam putih hinggalah tahun 90-an. Kalau ada pengunjung yang hidup pada zaman tu, mesti gambar-gambar ni akan mengimbas kembali nostalgia mereka. Tengok kat bawah ni, ada macam-macam gaya rambut dan fesyen baju ada. Cantik kan! Tengok gambar ni pun boleh teringat zaman P.Ramlee dan Saloma dulu.

Susunan gambar nostalgia lama

Pada satu bahagian lagi, dinding-dinding bangunan dicat sebagaimana di muzium 3D Art. Kita boleh berinteraksi dan menggayakan pelbagai posisi berdasarkan lukisan yang ada. Ada props jugak disediakan. Masa ramai orang, korang kena bertolak ansur sikit tau. Tunggu turn, jangan main redah je. Kesian kat orang yang gambarnya kena photoboom. Hihi.

Kuda dan Si Isteri

Kuda dan si suami

In character sangattt sebab selalu buat kat student camni.Haha

Nak rotan ke tu?

Ni la akibat tak buat keje sekolah. Sob..sob

Teman budak-budak main ting ting

Abam mau ke mana haa..

Dah nak last-last balik, ada uncle Cina ni offer kitaorang untuk tolong ambilkan gambar. Kesian agaknya dia tengok kitaorang duk sorang-sorang amik gambar tak ada orang ambikkan gambar berdua. Cukupla sekeping. Hee.. Majoriti pengunjung boleh dikatakan berbangsa Cina mungkin sebab belum cukup familiar dan terkenal dalam kalangan masyarakat lain. Kitaorang pun nasib je terjumpa tempat ni. Jangan risau, penjual dan yang ada kat situ semua ramah-ramah belaka.

Akhirnya ada gambar berdua. Tenkiu uncle..Jasamu dikenang.

Lukisan ketapi

Ni kat tepi kuda tadi


Akhir sekali Ipoh Cart Booth sangat sesuai dijadikan tempat untuk menghabiskan hujung minggu anda dengan aktiviti berkualiti bersama keluarga. Di sini tempatnya anda boleh bergambar dan membeli pelbagai cenderamata unik dengan harga yang menjimatkan. Sapa yang ada anak-anak yang sel otaknya sedang berhubung dan berkembang tu boleh cuba bawa ke sini. Hee.. Atau ada kawan-kawan yang datang melawat ke Ipoh, boleh cadangkan diaorang masukkan dalam list tempat ni. Sebenarnya kat bahagian tepi luar bangunan ni pun ada buaian cantik untuk bergambar. Tapi, kitaorang tak perasan. Huhu..Siapa sangka dengan rancangan awalnya nak ke Plan B, kami ditakdirkan untuk jumpa dua lagi tempat menarik dalam kawasan yang sama iaitu Concubine Lane dan Ipoh Cart Booth. Jalan kaki ja sebab memang berdekatan. Rugi sapa yang tak datang! Sekiranya dinaiktarafkan dan dibesarkan sikit lagi tempat ni tidak mustahil juga dalam masa akan datang menjadi antara tempat tarikan pelancongan di Ipoh.


Pssttt:
1) Jangan rosakkan props dan lukisan yang ada.
2) Bertolak ansur ketika ramai orang.
3) Jangan buang sampah merata-rata jugak tau.
4) Jaga keselamatan anak anda, takut asyik amik gambar terlepas pandang pulak nanti. Hee

10 Comments

10 comments:

  1. bestnyaaa jalan2! hehe. Caantik2 muralnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah yeaslmn cantik mural dia..sesuai sangat untuk sape yg suka bergambaq..macam Saya..hee

      Delete
  2. Replies
    1. Yup..boleh datang sini cuba, nanti bgtau ea berapa bintang nk bagi.😃

      Delete
  3. Wah... menariknya tempat ni. Nak bawa family ke sini jugalah nanti

    Jom join giveaway hadiah menarik: http://www.maisarahsidi.com/2018/11/birthday-giveaway-by-maisarahsidicom.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya.. tempat ini kecil sikit tapi menarik.. Ada air cond pulak tu

      Delete
  4. menarik tempat ni..nanti kalau ke Ipoh boleh singgah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah..tempat Ni kitaorg pun xperasan..tapi,bila masuk best pulakk bergambaq..hee

      Delete

PROJEK POPULAR